هنگام انتخاب اسم شرکت لازم است که یک سری قوانین رعایت شود. بنابراین برای انتخاب اسم به نکات زیر توجه کنید.
جهت ثبت تخصصی شرکت به طور رایگان با کارشناسان ثبت خلاق ارتباط برقرار نمایید.
پس از مطالعه مقاله فوق جهت راهنمایی کامل ثبت شرکت می توانید به مقاله ثبت شرکت در ایران مراجعه نمایید.
اسم شرکت شما نباید پیش از آن به عنوان یک شرکت ثبت شده باشد. پس لازم است در این زمینه بسیار مبتکر باشید.
اسم انتخابی شما باید دارای معنا و مطابق با فرهنگ جمهوری اسلامی بوده و نامهایی که مخالف با موازین شرعی و نظم عمومی هستند و یا مستهجن و خلاف اخلاقاند تایید نخواهند شد.
اسامی فارسی به کار ببرید.
برای مثال به جای استفاده از کلماتی مانند سیستم از سامانه یا به جای استفاده از تکنولوژی از فناوری استفاده کنید.
این اسامی باید در لغتنامه دهخدا و یا در فرهنگ معین وجود داشته باشند.
اسم شرکت باید حداقل دارای سه سیلاب (سه کلمه مستقل) باشد.
در میان سه سیلاب حداقل یکی از آنها باید اسم خاص باشد.
اسم خاص اسمی است که برای یک شی یا موجود زنده به کار میرود.
مانند اسامی انسانها، اسامی حیوانات، اسامی اماکن، اسامی مربوط به اشیا مانند صدف یا قلم
از اسامی اعداد هم میتوان استفاده کرد اما باید با حروف نوشته شوند مانند صد (هر چه تعداد اسمهای خاص در نام شرکت بیشتر باشد احتمال ثبت آن بیشتر است).
نباید هنگام انتخاب اسم شرکت از اسامی دانشمندان و شعرا و امثالهم استفاده شود.
نباید از حروف مخفف یا کلمات ترکیبی استفاده شود.
ملی، ایران، ملت، کشور، انتظام، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، ایثار، ایثارگران، شاهد، شهید، آزاده، جانبازان، تکنو، فامیلی، فیلتر، نیک، باور، میکروبرد، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، جوانان، ایمان، دکوراسیون، هدف، سپاه، تکنیک، دیتا، تک نو، تکنولوژی، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل، متریک،وب
برخی از کلمات را میتوان در اسم شرکت استفاده کرد اما باید بدانید آنها جز سیلابها شمرده نمیشوند و در انتخاب نام شرکت باید از سه سیلاب دیگر نیز استفاده شود.
این کلمات شامل صفاتی مانند بهتر، برتر، نیک، خوب و… و همچنین نام شهرها، اعداد و رنگها و کلماتی که موضوع فعالیت را شرح میدهند مانند بازرگانی، تجاری، خدماتی، ساختمانی، تولیدی و… میشوند.
برای استفاده از برخی اسامی نیاز به اخذ مجوز است.
کلماتی مانند زیر که در هر بخش مربوط به خود کاملا توضیح داده شده است:
بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهزیست، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی هنری، صندوق قرض الحسنه، لیزینگ، هولدینگ و…
استعاره یعنی استفاده از عبارت یا تصویری که شما را به مفهومی غیر از مفهوم ظاهریاش میرساند.
این کار نوعی هوشمندی در انتخاب اسم است. برای مثال:
آژانس مسافرتی سنباد (استعاره از شخصی که در سفر است)
موسسه روانشناسی طلوع (استعاره از تاریکی به سوی روشنایی و سلامت روان رفتن)
مثلا “استارباکس” نام شخصیت پری دریایی در رمان موبیدیک است.
شما نیز میتوانید از نام حیوانات و شخصیتها برای اسم شرکت خودتان ایده بگیرید. برای مثال:
بستی خرس قطبی
موسسه موسیقی دارکوب
توصیف کننده کالا یا خدمات شما
مثلا “پفک نمکی” به خوبی یک “خوراکی پف کرده کوچک نمکی” را توصیف میکند.
انتخاب نام یک مکان خاص هم جذاب است و هم به برندسازی کمک میکند. مانند هیمالیا، دماوند، زاگرس و …
حال هر یک از الگوهای مختلف برای نامگذاری را نوشته و برای هر کدام حداقل ده ایده برای اسم شرکت خود بدهید.
سپس اسامی ضعیف را حذف کرده و با در نظر گرفتن نکات زیر نام شرکت را انتخاب کنید.
۱- اسامی شرکتهای دیگر را چک کرده و ایدههای خود را با آنها مقایسه کنید.
۲- مخاطب شناسی کنید تا نامی که انتخاب میکنید بتواند با مخاطبان کسب و کار شما ارتباط بیشتری برقرار کند.
۳- از اسامی استفاده کنید که تلفظ آنها سخت نباشد.
۴- خود را محدود نکنید و تمامی اسامی ممکن را در نظر بگیرید.
خلاق باشید و اسمی انتخاب کنید که متمایز بوده یا معنای خاصی داشته باشد.
۵- مشورت کنید و از خانواده یا دوستانتان بخواهید تا به شما برای اسم شرکت ایده بدهند، اما آن را به یک کارگروهی تبدیل نکنید چرا که انتخاب گروهی اسم نهایتا شما را به سمت سادهتر و معمولی شدن ایدههایتان میکشاند.
از طرف دیگر ممکن است نهایتا کسی در این میان رنجیده خاطر شود.
۶- چه به تنهایی چه با دیگر اعضای گروه از پروسه طوفان فکری استفاده کنید. یعنی تمامی پیشنهادها، حتی آنها که به نظرتان جالب نبوده یا بی معنی و مسخره هستند را بپذیرید و سپس یک به یک گزینهها را حذف کنید.
۷- قاعده مفید و مختصر بودن را در نظر بگیرید، پس سعی کنید حتیالامکان اسم شرکتتان کوتاه و موجز باشد.
۸- متفاوت باشید و از دیگران تقلید نکنید.
خصوصا سعی نکنید با تغییرات جزئی روی اسامی برندهای معروف به ایده برای اسم شرکت خود برسید.
۹- از پایگاههای اطلاعاتی بهره ببرید تا مطمئن شوید نام انتخابی شما قبلا ثبت نشده باشد.
۱۰- ضرورتی ندارد که از اسم شهر یا منطقه خود در انتخاب اسم شرکت استفاده کنید بلکه بهتر است فرا منطقهای فکر کنید.
حتی به این فکر کنید که ممکن است برند شما خدماتی به خارج از کشور نیز ارائه دهد.
پس بهتر است از استفاده از کلماتی که برخی حروف آن در زبان سایر کشورها نیست خودداری کنید.
همچنین مراقب باشید نام انتخابی شما در سایر زبانها معنای نامناسبی را تداعی نکند.
۱۱- نام شخصی مثلا نام خودتان را روی کسب و کارتان نگذارید تا اگر روزی خواستید شرکت خود را به فروش برسانید نام برندتان برای خریدار غیر جذاب نباشد.
۱۲- از نامهای متقارن و خوش آهنگ استفاده کنید.
۱۳- نامی انتخاب کنید که غیر از خودتان برای دیگران نیز دارای معنا و مفهموم باشد.
۱۴- عجله نکنید و برای دادن ایده برای اسم شرکت وقت بگذارید.
بهتر است چند روز وقفه ایجاد کنید و دوباره به سراغ بررسی ایدههای قبلی و انتخاب اسم بروید.
۱۵- با نام شرکت خودتان را محدود نکنید. شاید در آینده بخواهید کسب و کارتان را توسعه دهید.
مثلا استفاده از نامی مانند “لوازم آشپزخانه مروارید” شما را به لوازم آشپزخانه محدود خواهد کرد.
۱۶- به دنبال استفاده از کلمات محبوب و ترند نباشید.
هر چیز ترندی ممکن است بعد از مدتی محبوبیت خود را از دست بدهد.
۱۷- در نهایت اینکه نامی انتخاب کنید که دوستش داشته باشید و از شنیدن آن هیجان زده شوید.
متوجه باشید که آنچه از اسم اصلی شرکت مهمتر است، مشهور کردن نام برند شماست.
مثلا آیا میدانید نام اصلی شرکتهای برندهایی چون بوتان، یکویک، امرسان، کاله و… چیست؟!
بنابراین بیشتر وقت خود را بر روی یک واژه قدرتمند در میان اسم شرکتتان بگذارید تا بتوانید برای برندسازی روی آن مانور دهید.
در ادامه تعدای اسم خاص را مشاهده میکنید که میتوانند ایده برای اسم شرکت شما باشند.
حروف الفبا | اسم پیشنهادی برای برند شرکت |
---|---|
آ | آتین - آذین - آریا - آسمان - آیریس - آران - آدرین - آویژه - آخیز - آرین - آبادیس - آبتین - آرکا - آراک - آراد - آفرند - آساک - آپادانا - آیسان - آژند - آشام - آرتا - آماتیس - آیریا - آروند - آفر - آرتام - آناهیتا - آرمین - آسو |
الف | ایمن - ارمغان - اورنگ - اسکان - انبوه - ایده پردازان - اسپادانا - ایرسا - ایساتیس - ایتوک - ایرانیان - اختر - ارسلان - امین - ایده آل - اصیل - ارتباط - اطلس |
ب | باران - باتاب - باتیس - باربد - باراز - بارمان - بارنگ - بینا - باختر - بردیا |
پ | پیام - پایدار - پرهام - پیشرو - پردازش - پردیس - پیشگامان - پارسا - پاسارگاد - پویش |
ت | توان - تتیس - تدبیر - تکین - تندیس - توسن |
ج | جام - جهان - جوانه - جانا |
چ | چهره - چیترا - چیستا |
ح | حامیان - حریر - حیات - حامی |
ر | رایا - رویش - رادین - روژان - رسام - راسا - رامش - روناک - رسا - رها - رامان - رهام - رستاک - رهنمود - راشین |
ز | زرین - زمرد - زهیر |
د | دیبا - دهکده - درنیکا - داتیس - دکاموند - دانا - دینا |
س | سفیر - ساینا - سورین - سودا - سلامت - سپنتا - سانا - ساینا - سیوان - سبلان - سگال - ساتر - ساتراپ - سیما - ساتیا - سراج - سبز - سرنا - سایه - سایبان |
ش | شعله - شمیم - شهاب - شایان |
ص | صدف - صدرا - صنعت |
ط | طنین - طرح - طب |
ف | فجر - فیدار - فرتاک - فرداد - فاطر - فردا |
ک | کاوه - کوثر - کاوش - کیان - کارینا - کامک - کارو - کارا - کیهان - کارنو - کارن - کیانا |
ع | عطر - عمران - عطرین |
ل | لیان - لیما - لاوین - لیماک - لوتوس |
م | ماندگار - مهرگان - مبین - مهفام - مبنا - مهام - مهراد - مهر - مهراز - مهروماه |
ن | نگار - نور - نقشینه - نیک - نبوغ - نارون - نادین - نارو - نقش آفرینان - نوآوران - نما |
و | وطن - ونداد - وستا - ویدا - ویستا - ویرا - ورنا |
ه | همیار - هوشمند - هیوا - هیراد |
ی | یزدان - یگانه - یسنا - یکتا - یونا |