ثبت برند و ثبت لوگو در ایران جهت برندسازی موفق و معرفی قوی و منسجم کسب و کار خود به مشتریان می باشد که با ثبت برند یا ثبت لوگو مناسب و قوی و تاکید بر آن موجب ایجاد تمایز با رقبا شده و همچنین بستر سواستفاده رقبا از برند شما را از میان خواهد برداشت. با ثبت برند ، ثبت لوگو می توانید با خیال آسوده به کسب خود ادامه دهید.
برند، لوگو یا علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاهها یا اشخاص متمایز نماید.
طبق ماده 30 قانون علامت، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:
الف ـ علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
ب ـ علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده میکنند، متمایز سازد.
ج ـ نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخصکننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.
1- تضمین میکند که مشتریان میتوانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
2- شرکتها را قادر میسازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
3- ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکتها هستند.
4- اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده میشود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها میباشند.
5- جزء ضروری موافقتنامههای اعطای نمایندگی هستند.
6- ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند
7- شرکتها را تشویق میکنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایهگذاری کنند.
8- ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت ثبت برند یا علامت تجاری به منظور تمیز دادن محصولاتشان از محصولات رقبا پی بردهاند، همه آنها اهمیت حمایت از برند و لوگو از طریق ثبت را درک نکردهاند.
پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت برند شخص/شرکت حق انحصاری پیدا می کند و بموجب آن میتواند از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت برند، لوگو یا علامت تجاری که عین یا به طریق گمراه کنندهای مشابه برند، لوگو یا علامت تجاری شما هستند جلوگیری نماید.
شرکتهای رقیب از همان برند، لوگو یا علامتی که شباهت آن با برند، لوگو یا علامت تجاری مزبور به اندازهای است که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایهگذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود.
اگر یکی از رقیبان از برند، لوگو یا علامت تجاری یکسان یا مشابه برند، لوگو یا علامت تجاری استفاده کند، ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند.
این امر نه تنها سود شخص/شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد – بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد.
با توجه به ارزش ثبت برند یا ثبت لوگو و اهمیتی که یک برند، لوگو یا علامت تجاری ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار داشته باشد.
تضمین اینکه در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است.
بعلاوه، تفویض اجازه استفاده از یک برند، لوگو یا علامت تجاری ثبت شده به شرکتهای ثالث بسیار آسانتر است و در نتیجه میتواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت/شخص بوجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقتنامه اعطای نمایندگی فروش باشد.
گاهی اوقات، یک برند، لوگو یا علامت تجاری ثبت شده که در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار است، ممکن است به منظور دریافت منابع مالی یا وام از موسسات مالی استفاده شود که بطور فزایندهای از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار آگاه میشوند.
مدت اعتبار ثبت برند یا ثبت لوگو یا علامت تجاری ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن میباشد.
این مدت با درخواست مالک آن برای دورههای متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است.
یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع میشود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته میشود.